Jeste li se ikada zapitali kako je moguće da neki oglas izađe u javnost, a da nitko iz marketinškog tima ne podigne ruku i ne kaže: “Ovo je stvarno loš oglas”? Loš oglas je kao lančana prometna nesreća – znate da ne biste trebali gledati, ali ponekad ne možete odoljeti, iako se zgražate i zahvaljujete sreći što niste vi taj koji je potpisao odobrenje za takvu reklamu.
Oglas je temelj svake kampanje, a kada oglas krene po zlu, šteta može biti ogromna. Priče o ovim šokantno lošim primjerima oglasa služe kao podsjetnik zašto ne treba štedjeti na trudu pri stvaranju jasne poruke i kvalitetne prezentacije. Nakon što prođemo kroz nekoliko nevjerojatno loših primjera, objasnit ćemo zašto se ovakve pogreške događaju i kako ih možete izbjeći u vlastitim kampanjama. Dobra vijest je da nakon katastrofalnih primjera možete naučiti kako spasiti brend i vratiti povjerenje kupaca.
Primjeri loših oglasa
Ne postoji univerzalna definicija za loš oglas, ali kad ga vidite, znate da je loš. Pripremite se nasmijati, ali i zaprepastiti, jer donosimo osam primjera oglasa koji su obilježili povijest oglašavanja na negativan način, a iz njih svi možemo nešto naučiti.
1) Dettol
Dettol je plasirao oglas koji je mnoge šokirao. Oglas prikazuje muškarca koji je upravo počinio nasilje, s natpisom: “Kad običan sapun nije dovoljan.” Jasno je sugerirano da ovaj proizvod pomaže u prikrivanju tragova kaznenog djela. Takva poruka nije samo neukusna, već može imati ozbiljne posljedice na percepciju brenda.
2) Reebok
Reebok je pokušao biti duhovit i provokativan, ali njihov oglas u Njemačkoj s porukom “Prevari svoju djevojku, ali ne i trening” izazvao je val kritika. Umjesto motivacije za tjelovježbu, dojam je bio kao da potiču nevjeru, što je rezultiralo masovnim negativnim reakcijama i povlačenjem kampanje. Više o ovom slučaju možete pročitati na BBC Business.
3) WWF
Svjetski fond za prirodu (WWF) lansirao je oglas u kojem je usporedio tragediju 11. rujna s tsunamijem 2005. godine u Aziji, navodeći kako je tsunamij odnio 100.000 života više. U oglasu su koristili i simulaciju terorističkog napada, što je javnost doživjela kao iznimno neukusno i neprimjereno. Ovaj primjer pokazuje kako nepromišljen odabir teme može uništiti dobar ugled, a detalje možete pronaći na AdAge.
4) Pepsi
Pepsi je objavio oglas u kojem Kendall Jenner navodno rješava društvene podjele i prosvjede tako što policajcu nudi limenku Pepsija. Oglas je optužen za banalizaciju važnih društvenih pokreta i trivializaciju borbe protiv rasne nepravde. Kritike su stigle iz svih dijelova svijeta, a reakciju je objavio i New York Times.
5) Bud Light
Bud Light je pokrenuo kampanju s porukom “Savršeno pivo za večer bez ‘ne’ u rječniku”, što je naišlo na osudu jer je dalo dojam da potiče nepoželjno ponašanje. Brend se ubrzo povukao i ispričao, ali šteta za imidž je ostala.
6) H&M – “Najcool majmun u džungli”
H&M je objavio promotivnu sliku dječaka tamnije puti u majici s natpisom “Najcool majmun u džungli”, što je izazvalo bijes javnosti zbog rasne neosjetljivosti. Iako se brend ispričao i povukao proizvod, povjerenje potrošača je ozbiljno narušeno. Više o reakcijama pročitajte na The Guardian.
7) Heineken – “Ponekad je svjetlije bolje”
Heineken je emitirao oglas u kojem boca svijetlog piva prelazi preko nekoliko osoba tamnije puti i zaustavlja se kod žene svjetlije puti uz slogan “Ponekad je svjetlije bolje”. Javnost je prepoznala rasne konotacije, a oglas je ubrzo povučen. Ovaj slučaj možete istražiti na CNN.
8) Red Lobster – “Mi smo na valjku”
Nakon što je Beyoncé u svojoj pjesmi spomenula Red Lobster, brend je reagirao s nekoliko sati zakašnjenja s porukom “Još uvijek možete uhvatiti naš val”, čime su propustili rijetku priliku za uspješnu viralnu kampanju. Brza i autentična reakcija presudna je u ovakvim trenucima.
Zašto se loši oglasi događaju
I najveći brendovi mogu napraviti pogreške kada preskoče važne korake u procesu oglašavanja. Najčešći uzroci su žurba, nedostatak raznolikosti u timovima, previše samopouzdanja u provokativne ideje i pogrešno korištenje tehnologije. Pepsi primjer pokazuje kako bi bolja povratna informacija i raznoliki timovi možda spriječili pogrešku. Razumijevanje ciljne skupine i pravovremeno preispitivanje sadržaja ključni su za uspjeh.
Kulturna osjetljivost
Većina brendova danas ima raznoliku publiku, pa oglas mora biti promišljen i izbjegavati nesporazume i uvredljive poruke, bilo namjerne ili slučajne. Kulturna osjetljivost nije samo stvar zdravog razuma, već zahtijeva kontinuiranu edukaciju i suradnju s različitim skupinama.
Istraživanjem drugih kultura, izbjegavanjem stereotipa, razumijevanjem nijansi jezika, edukacijom zaposlenika kroz treninge i konzultiranjem s kulturnim stručnjacima može se znatno smanjiti rizik od pogreške. Prije svake veće kampanje preporučuje se testiranje na fokus grupama i konzultacije s vanjskim stručnjacima. Više o važnosti raznolikosti u oglašavanju pronađite na Forbes.
Posljedice loših oglasa
Loš oglas može ozbiljno narušiti reputaciju brenda. Povjerenje se teško gradi, a jedan loš potez može dovesti do javnog bojkota, gubitka prodaje i trajnog odlaska kupaca. Troškovi povlačenja ili promjene kampanje dodatno opterećuju poslovanje, a povratak izgubljenih kupaca često nije moguć. Osim toga, društvene mreže ubrzavaju širenje negativnih komentara, čineći štetu još većom i dugotrajnijom.
Kako se oporaviti od lošeg oglasa
Nitko nije savršen i pogreške se događaju, ali važno je odmah preuzeti odgovornost i ispričati se. Brza reakcija i autentičnost u isprici ključni su za obnovu povjerenja. Potrebno je povući ili ispraviti oglas, ispuniti sva obećanja data javnosti i napraviti konkretne promjene kako bi pokazali da ste naučili lekciju. Ako su ljudi povrijeđeni, napravite iskorak i ponudite kompenzaciju ili posebne pogodnosti. Aktivno komunicirajte s publikom, provedite ankete i Q&A sesije kako biste pokazali spremnost na promjene i učenje iz pogrešaka.
Kako izbjeći loše oglase
Potpuna sigurnost ne postoji, ali postizanjem raznolikosti u timovima, praćenjem trendova, analizom prošlih uspjeha i stalnim savjetovanjem s pravnicima i stručnjacima, šanse za greške su minimalne. Više očiju uvijek znači manje propusta, a kontinuirano praćenje vrijednosti ciljne skupine osigurava relevantnost i kvalitetu svake kampanje. Pratite aktualna događanja jer ono što je nekada bilo prihvatljivo, danas može izazvati bijes javnosti.
Ovi primjeri loših oglasa nisu tu samo za zabavu – oni su upozorenje da je za kvalitetan oglas potreban ozbiljan rad, razumijevanje publike i promišljeno upravljanje svakim detaljem kampanje. Učenje na tuđim greškama pomaže vam da stvorite oglase koji će oduševiti, a ne šokirati i odbiti.
Želite izbjeći ovakve pogreške i imati sigurne, relevantne i učinkovite oglase? Ako trebate pomoć u osmišljavanju i provjeri svoje oglasne kampanje, obratite nam se putem kontaktnog obrasca i zajedno ćemo pronaći najbolje rješenje za vaš brend!













0 Comments