+385 91 63 999 10

Grafički dizajn i branding

Valkira ima preko 20 godina iskustva u grafičkom dizajnu i brandingu. Saznaj više

Digitalni marketing

Želite se istaknuti na društvenim mrežama ili ciljano oglašavati. Tu smo za Vas

Web Development

Trebate web stranice ili želite osvježiti postojeće? Nema problema

Društvene mreže

Ako želite profesionalno vođenje svojih profila na društvenim mrežama, kreiranje sadržaja i širenje dosega, na pravom ste mjestu

Sve naše usluge

Komentari – 

0

Komentari –

0

Umijeće odbijanja

a man and a woman sitting at a table

Proces razgovora za posao, baš kao i svaki drugi proces u kojem se predstavljamo za određeni odabir, nosi sa sobom određenu ranjivost. Svaka situacija u kojoj preuzimamo ulogu kandidata koji se nada, bilo da je riječ o profesionalnom svijetu, romantičnim odnosima ili akademskim natjecanjima, suočava nas s mogućnošću odbijanja. Upravo način na koji nam se to odbijanje prenosi može imati snažan utjecaj na naš doživljaj i buduću motivaciju. Umijeće odbijanja važan je element profesionalnog i osobnog rasta, a njegova primjena nadilazi samo poslovne sfere, dosežući svaku situaciju u kojoj je potrebno reći „ne“ na način koji ne umanjuje dostojanstvo sugovornika.

Kada govorimo o umijeću odbijanja, prvo što treba naglasiti jest da istinsko odbijanje nikada nije automatizirano. Ne postoji univerzalan, hladan obrazac koji se može primijeniti na svakoga. S druge strane, kratke i bezosjećajne poruke, često sastavljene u žurbi i bez razmišljanja, samo dodatno pojačavaju osjećaj neželjenosti. Ono što je još gore, potpuna tišina ili ignoriranje kandidata – fenomen poznat i kao „ghosting“ – ostavlja dugotrajan negativan dojam i može čak narušiti reputaciju tvrtke ili pojedinca koji to prakticira.

Jedno od najvažnijih iskustava u kojem sam doživio umijeće odbijanja na pravi način dogodilo se tijekom selekcijskog procesa za posao copywritera u jednoj renomiranoj marketinškoj agenciji. Odgovor koji sam tada primio bio je odbijanje, ali oblikovano s takvom dozom ljudskosti, empatije i iskrenosti da sam se osjećao poštovano i prepoznato. Umijeće odbijanja u tom je trenutku pokazalo svoju pravu snagu – nije me povrijedilo, već motiviralo za buduće izazove.


Iskrenost i transparentnost uvijek bi trebali biti u središtu svakog procesa odbijanja. Kada poslodavac ili bilo tko tko donosi odluku o prihvaćanju ili odbijanju kandidata komunicira na razini jednakosti i uz razumijevanje, osoba koja prima odbijenicu osjeća da je njezin trud primijećen i da nije samo još jedan broj u nizu prijava. Takav pristup pokazuje poštovanje i čuva međusobne odnose, a često ostavlja otvorena vrata za buduću suradnju, što potvrđuju i iskustva iz različitih industrija.

Važno je istaknuti da umijeće odbijanja ima značajnu ulogu ne samo u poslovnom svijetu, već i u svakodnevnim međuljudskim odnosima. Primjerice, u prijateljstvu ili obiteljskim situacijama često dolazimo u situacije kada je potrebno reći „ne“ na način koji neće povrijediti drugu osobu, već joj pružiti osjećaj razumijevanja i podrške. Upravo zato brojne edukativne platforme, kao što je MindTools, nude savjete i tehnike o tome kako razviti komunikacijske vještine koje omogućuju konstruktivno odbijanje.

Jedan od temeljnih principa umijeća odbijanja je priznanje uloženog truda i jasno objašnjenje razloga zbog kojih je donesena određena odluka. Ovakav pristup doprinosi osjećaju poštenja i pravde kod kandidata ili sugovornika. Također, iskustvo pokazuje da osobe koje su dobile kvalitetno sročeno odbijanje često ostaju u kontaktu s tvrtkom ili pojedincem, što dugoročno može rezultirati suradnjom na nekom drugom projektu. To potvrđuje i Harvard Business Review koji naglašava važnost održavanja profesionalnog odnosa čak i nakon odbijanja.


Prava vrijednost umijeća odbijanja leži u njegovoj sposobnosti da potiče osobni rast i razvoj. Kada nam netko s poštovanjem i iskrenošću objasni zašto nismo odabrani ili zašto suradnja trenutno nije moguća, lakše možemo analizirati situaciju, naučiti nešto novo i napredovati. S druge strane, kada odbijanje doživimo kao puku formalnost ili, još gore, izostanak bilo kakvog odgovora, dolazi do frustracije, nesigurnosti i gubitka povjerenja u proces selekcije ili međuljudske odnose.

Iskustva brojnih kandidata, ali i poslodavaca, pokazuju da dobro iskomunicirano odbijanje često vodi do preporuka i pozitivnog dojma o tvrtki ili osobi. Kultura konstruktivne povratne informacije ne samo da jača ugled poslodavca, već potiče i samopouzdanje kandidata te povećava šanse za njihovu uspješnu integraciju u druge profesionalne sredine. Na primjer, poznata platforma Glassdoor naglašava kako je način odbijanja kandidata izravno povezan s reputacijom brenda na tržištu rada.

Kada govorimo o umijeću odbijanja u širem smislu, važno je naglasiti da ono obuhvaća i sposobnost davanja povratne informacije na način koji nije površan niti uopćen, već personaliziran i prilagođen konkretnim okolnostima. Tako se stvara povjerenje i osjećaj da je svaka osoba vrijedna pažnje, neovisno o ishodu procesa. Psiholozi ističu da konstruktivno odbijanje može pozitivno utjecati na motivaciju i razvoj otpornosti, kao što potvrđuje Psychology Today.


Iz perspektive onoga tko daje odbijanje, umijeće odbijanja zahtijeva određenu hrabrost i empatiju. Potrebno je izaći iz zone komfora i suočiti se s neugodnim osjećajem koji dolazi s odbijanjem drugih. Međutim, dugoročno gledano, takav pristup rezultira kvalitetnijim odnosima i razvojem profesionalnog ugleda. Voditelji timova, HR stručnjaci, ali i svi koji svakodnevno komuniciraju s drugim ljudima, mogu znatno unaprijediti svoje vještine ako se posvete učenju i usavršavanju ovog važnog aspekta komunikacije.

Pravi primjer umijeća odbijanja dolazi do izražaja kada osoba koja prima odbijanje, unatoč inicijalnoj razočaranosti, osjeća zahvalnost zbog pažnje i uloženog vremena. Ovakav dojam ostavlja dugotrajan pozitivan trag i često motivira na dodatni trud i usavršavanje. Zato se smatra da je umijeće odbijanja ključna vještina za sve koji žele izgraditi dugoročne i kvalitetne odnose, bilo na poslu ili u privatnom životu.

Kada je riječ o selekcijskim procesima, važno je naglasiti da je pravovremena i personalizirana komunikacija presudna za cjelokupni dojam o tvrtki. Transparentno obrazloženje i pohvala za trud i kompetencije kandidata mogu čak inspirirati osobu da se ponovno prijavi u budućnosti, znajući da će njezin trud biti cijenjen. Organizacije koje ulažu u razvoj umijeća odbijanja kod svojih zaposlenika, ne samo da poboljšavaju vlastitu reputaciju, već i podižu opći standard na tržištu rada. Više o važnosti komunikacijskih vještina u poslovnom svijetu možete pronaći na portalu EFST.


Na kraju, umijeće odbijanja ne znači samo reći „ne“ na uljudan način, već prije svega pokazati poštovanje, razumijevanje i pažnju prema svakome tko je pokazao interes za suradnju ili prijateljstvo. Kvalitetna komunikacija u situacijama odbijanja temelj je izgradnje povjerenja i dugoročnih odnosa. Ova vještina može se naučiti i usavršiti, a njezina primjena obogaćuje i profesionalni i osobni život. Ako smatrate da vam treba pomoć u usvajanju ovakvih komunikacijskih vještina ili želite unaprijediti procese odbijanja u svom timu, ne oklijevajte – kontaktirajte nas kako bismo zajedno razvili održiva rješenja i izgradili kulturu poštovanja i uspjeha.

Tagovi:

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *